Serious Games

Serious game concepten

Samen met onze opdrachtgevers bedenken, ontwerpen en maken we (serious) gaming concepten. Centraal staat hierbij het doel van de serious game: wat moeten spelers leren van de game of welk gewenst gedrag moeten de spelers vertonen na het spelen van de game?

 

Klaar om samen te werken aan jullie nieuwe serious game?

Waarom moet ik een Serious Game willen?

Nieuwe vorm van leren

Niet alleen informatie zenden, maar zelf laten ervaren

Informatie blijft beter hangen

Door het zelf te doen en deel te nemen

Combineert spelelementen

Leuk om te spelen maar het leerdoel staat centraal

Wat zijn serious games en waarom zou ik er een willen?

Serious gaming en gamification (toepassen van game-elementen buiten games om) zijn relatief nieuwe vormen van leren. In plaats van het traditionele zenden van informatie via een boek, presentatie of ander medium, wordt bij serious gaming geleerd doordat de spelers zelf ervaren. Hierdoor blijft informatie vaak beter hangen. Spelers nemen actief deel aan een serious game en kunnen keuzes maken die het spelverloop beïnvloeden. Dat maakt het leuk.

Een goede serious game combineert spelelementen met het leerdoel in de juiste verhouding. Het spel moet leuk zijn om te spelen anders haken spelers af en wordt het leerdoel niet bereikt. Dan kun je net zo goed alleen informatie zenden. Maar een serious game houdt ook focus op het leerdoel en moet zorgen dat deze centraal blijft staan. Alleen spelen om het spelen leidt ook niet tot het gewenste resultaat. De balans hierin is zeer belangrijk.

Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar (de effecten van) serious gaming. Een korte online zoektocht verschaft al snel veel informatie over wetenschappelijke studies die de voordelen van serious gaming laten zien. Deze studies laten zien dat een goede serious game het leerdoel vaak beter bereikt dan een traditionele manier van zenden. Dit lijkt ook logisch: game developers weten wat nodig is om spelers te triggeren en geboeid te houden. Wanneer dit goed gecombineerd wordt met een leerdoel dan heb je het beste van twee werelden.   

Waarom een serious games van Creatics?

Creatics maakt serious games die fysieke en online elementen met elkaar combineren. Hiermee komt het beste van twee werelden samen. Met online elementen kun je deelnemers zaken op laten zoeken, interactieve opdrachten laten doen, beloningen uitdelen wanneer ze iets goed doen, makkelijk scores bijhouden en gebruikmaken van nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld augmented reality. Door ook fysieke elementen te gebruiken, werken deelnemers makkelijker en leuker samen, spreken ze andere vaardigheden aan en zitten ze niet constant achter hun scherm.

Een computergame waarbij deelnemers alleen achter hun scherm zitten zul je bij Creatics niet vinden. Het is juist de combinatie die ervoor zorgt dat deelnemers enthousiast worden en ervan leren. Zoals een escape game waarbij deelnemers fysieke puzzels op moeten lossen met teamgenoten, waarbij ze ook een app bij de hand hebben waar ze antwoorden in moet voeren om vervolgens weer verder te komen in het spel.

Misschien ken je onze games?

Cyber 24

Jongeren tussen 12 en 21 jaar bewust maken van hun gedrag online en de consequenties daarvan.

De Cyber24-escapekoffer bevat verschillende korte verhaallijnen voor en over jongeren.

Aan bod komen onderwerpen als:

  • Sextortion, ID-fraude, geldezel
  • Veilig on social media
  • Online fraude en oplichting
  • Hacken
  • Bekijk de promo

Straatschuld

Interactieve lessenreeks om (mbo) studenten bewust te maken van de risico's en verleidingen van ondermijnende drugscriminaliteit.

Hoe goed herkennen de studenten de signalen rondom het ronselen voor drugpraktijken.

1 keer ja, wordt NOOIT meer nee!

Bekijk de promo

Onder mijn ogen

Mbo-docenten helpen bij de vroegsignalering van uitbuiting bij jongeren.

De docenten maken kennis met 5 collega docenten, die ieder, een op het oog doorsnee leerling, ‘onder hun ogen’ zien veranderen. Ondermijning blijkt ten grondslag te liggen voor deze gedragsverandering. Maar is de docent hiervan op de hoogte?

Bekijk de promo

Wanneer zijn serious games geschikt?

Serious games zijn geschikt voor veel uiteenlopende doeleinden. De rode draad is het leerdoel. De spellen moeten niet alleen leuk zijn om te spelen, maar ook een hoger doel dienen. Zoals bijvoorbeeld gedragsverandering of het vergroten van kennis teweeg brengen.

In het onderwijs is het logisch om te werken met serious games en gamification. Hier staat leren immers centraal. Creatics heeft dan ook al verschillende games voor het onderwijs gerealiseerd. Zoals Cyber24 voor middelbare scholieren en een game om ondermijning in het mbo tegen te gaan. Meer informatie over onze projecten en klanten bekijk je op de projectenpagina.

 

Wil je meer informatie over serious gaming of heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Neem contact op

Contact

    Wij werken trots samen met