Maandelijks lees je hier mijn blog waarin ik schrijf over thema’s binnen de evenementen -en recreatiebranche. Jurre Holman, Creatics
Het is december, het jaar zit er al weer bijna op. Na corona was dit een jaar waarin iedereen in de branche weer volop actief is geweest en dat was nodig ook.
Tijdens de corona periode werd de creativiteit van iedereen op de proef gesteld. Grote events en beurzen werden afgezegd of er werd een digitale versie georganiseerd. Mooi om te zien hoe iedereen in korte tijd reageerde op een situatie die niemand vooraf kon voorspellen. Maar nu alles in 2022 weer open ging, de lockdown verdween, ben ik blij dat wij ook weer op de vakbeurzen konden staan en onze prospects live konden ontmoeten.
Voor Creatics zijn beurzen een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering. Waarom? Dat zal ik proberen uit te leggen in de onderstaande 6 punten:
1. In contact komen met potentiële klanten: De ideale gelegenheid om kennis te maken met nieuwe klanten.
2. Bestaande klanten spreken: Op de beurs lopen niet alleen potentiële klanten, maar ook onze bestaande relaties bezoeken de beurs. Een mooie plek om op informele manier deze klanten te spreken.
3. Nieuw concept, product of dienst introduceren: Je stand kan je helemaal inrichten op jouw nieuwe product of dienst. Bovendien kan je demonstraties geven en feedback aan de bezoekers vragen. Zo hebben we op de laatste Recreatie vakbeurs onze escape boxen extra onder de aandacht gebracht.
4. Kennismaken met conculega’s: Als jij op de beurs staat, dan staat je grootste concurrent er misschien ook wel. Dat is makkelijk voor klanten om te vergelijken maar ook voor jou om erachter te komen wat de sterke of zwakke punten van de concurrentie zijn. Zorg dat je opvalt en laat je van je beste kant zien. Klanten kiezen vaak voor de persoon achter het product of de dienst.
5. Goed voor de naamsbekendheid: Goede vakbeurzen worden door veel mensen uit jouw branche bezocht. Jouw bedrijfsnaam wordt dus gezien door veel vakgenoten en geïnteresseerden. Zeker de herhaling werkt, dus als ze jouw naam steeds weer zien terugkomen op branche gerelateerde beurzen, heeft dit een positief effect.
6. Beursdeelname is effectiever dan koude acquisitie: Koud bellen naar prospects is een optie, maar werkt over het algemeen een stuk minder goed dan persoonlijk contact op de beurzen die we bezoeken of waar we een stand hebben.
Voor Creatics is er nog een heel belangrijk extra punt toe te voegen aan dit lijstje: Zoeken naar nieuwe producten of concepten waar onze partners geld mee kunnen verdienen. Ook dit jaar hebben we weer een nieuw product gevonden? Hou onze blog of nieuwsbrief in de gaten. Binnenkort krijgen onze partners de kans dit product te komen testen.
De conclusie die wij trekken is dat Creatics aanwezig moet zijn op vakbeurzen om onze partners goed van dienst te kunnen. Trek zelf je conclusie of dit ook voor jouw organisatie ook geldt.
Het afgelopen jaar hebben we op de volgende beurzen gestaan: Eventsummit (stand: mooveTEAM, Intager, Imex Las Vegas (stand: mooveTEAM), IAAPA London (nieuwe producten zoeken), Recreatievakbeurs Hardenberg (stand: Intager & mooveTEAM & Creatics Box), Interboot Bodensee (Stand:RedSharkBikes), IBTM Barcelona (stand: mooveTEAM), IAAPA Orlando (nieuwe producten zoeken) Boot Düsseldorf (stand: RedSharkBikes).